Här får ni svar på frågor som kan dyka upp innan och under en Badrumsrenovering. Alla frågor är välkomna som en del i en ökad förståelse för våtrum och med allt som är runt omkring. Hittar ni inte svaret här, mejlas oss frågan så ger vi feedback snarast.
FAQ - Frequently Asked Questions.
En badrumsrenovering tar vanligtvis mellan 2-4 veckor beroende på projektets omfattning och eventuella specialbeställningar.
Vi vill disponera bostaden mellan klockan 07:00-16:00 om inte annat är överenskommet med Din kontaktansvarige. Notera dock att vi inte kommer att befinna oss i bostaden dessa tider varje dag under pågående badrumsrenovering.
Självklart får Du som kund en skriftlig kostnadsfri offert. Det är väldigt viktigt att man är överens om vad som ska ingå i renoveringen innan den startar. En transparent offert är en trygghet för Dig.
Ja, vi skriver Hantverkarformuläret -17 som är en avtalsmall för reparations- och ombyggnadsarbeten mot konsument. Rekommenderas av BKR vår branschorganisation.
Inget avtal - inget arbete!
Inför starten av bygget hålls ett uppstartsmöte där vi går igenom Din badrumsrenovering i detalj. Vi anpassar mötet efter de leveranstider som är brukligt från leverantörerna. Har ni kakel, klinker och inredning hemma, då tar vi uppstartsmötet så nära start som möjligt. Behöver ni hjälp med idéer eller inte har koll på mått, då kommer vi 3-4 veckor innan start så allt kommer på plats.
Läs noggrant igenom informationen Du får av oss och kontrollera att offerten stämmer. Om det är något som Du undrar över eller vill ändra under själva renoveringen skall du alltid gå via din kontaktansvarige.
Dina förväntningar kanske inte är våra rutiner - fråga oss.
Allt som har med den byggnadstekniska funktionen att göra ingår generellt om ej annat är angett. Även köp av material och transport av detta om inget annat är överenskommet. Ytskikt och inventarier ingår inte utan faktureras utöver avtalat pris. Köp eller transport av dessa varor ingår inte heller. Naturligtvis kan vi skräddarsy offerten och inkludera det du önskar.
Vi kan endast påbörja en badrumsrenovering på 7 dagar då allt material finns hemma. Om materialet inte finns hemma måste vi skjuta fram renoveringen för att klara ett 7 dagars. Planeringen och beställningarna måste göras långt före start.
Om vi är orsaken till att något går sönder eller att något blir felmonterat så ersätter vi givetvis Er för detta. Innan vi påbörjar arbetet hos Er gör vi en fotodokumentation över hur badrummet ser ut. Vi ser givetvis till att skydda golven i bostaden med en skyddande och vattentålig täckplast för att undvika skador och slitage på Ditt golv. Vi täcker även dörröppningar med täckplats efter överenskommelse. Det är dock viktigt att notera att plasten bara minskar dammspridningen.
Vi åtgärdar dem snarast efter att vi bokat en tid med er.
Yttre faktorer kan vi inte påverka, och är det så att leverantören inte kan leverera i tid så blir renoveringen således också fördröjd. Det är därför det är viktigt att se till att allt material finns hemma när det är dags för renoveringen att börja.
Samma sak här som frågan ovan – då blir renoveringen också fördröjd.
För att undvika att ett scenario som detta uppstår så använder vi oss av ÄTA-blanketter (ändringar och tillägg). Ansvarig hantverkare får inte utföra några ändringar som frångår påskrivet kontrakt utan att använda sig av en ÄTA-blankett. Denna blankett måste även signeras. En ÄTA-blankett kan tillföra kostnader/alt. avdrag utöver överenskommet signerat kontrakt.
Ja, badrumsrenoveringen dokumenteras såväl i bild som i skrift. Vi har ett egenkontrollsystem där dokumentation ingår.
När renoveringen är färdig informerar Din kontaktansvarige Dig om detta såväl muntligt som skriftligt.
Vi hjälper gärna till med inköpet av inredning och kakel, vi har en mängd olika samarbetspartners där Du som kund kan välja och vraka!
Det går bra, men vi tar ej ansvar för djuren, och Du ansvarar själv för Ditt husdjur och att det inte smiter ut eller skadas under renoveringen, likväl som Du ansvarar för att husdjuret inte skadar hantverkarna.
Att göra en omfattande badrumsrenovering bidrar naturligtvis till att det dammar en hel del. Vi försöker att minimera detta genom att täcka dörröppningar med plast och tejp samt använda oss av en luftrenare som skapar ett undertryck i badrummet. Luftsluss är något vi bygger för att förhindra dammspridningen.
Tyvärr kommer det alltid damma något.
Vi utför en så kallad grovstädning. Vill Ni ha en grundlig städning så kan vi mot ersättning ombesörja även detta. Kontakta Din kundansvarige om detta.
Garantier för produkter/material är den som leverantören hänvisar till.
För badrumsrenoveringar gäller 10 års ansvarstid. Ett funktionsansvar på utfört arbete enligt Konsumenttjänstlagen. Materialleverantörerna har sina garantier som varierar från leverantör till leverantör.
Hos oss ingår en slutbesiktning med en auktoriserad besiktningsman som säkerställer att badrummet uppfyller de krav som branschorganisationerna ställer och vad som är överenskommet i avtalet. Läs om besiktningar här.
Om Du väljer att renovera ditt badrum med oss på Badrumsrenoverarna skall du alltid känna dig trygg med att renoveringen utförs av hantverkare med yrkeskunskap och yrkesstolthet. Du skall också veta om att förutom våra kompetenta medarbetare har vi ett internt kontrollsystem för att upptäcka och undvika eventuella missar och således undvika förseningar. Vi använder oss också av vår egna trygghetsstämpel och trygghetsgaranti. Dessutom ser vi till att ständigt se till att våra medarbetare förkovrar sig och har de senaste utbildningarna.
Du vänder Dig till Din kundansvarige eller till Din kontaktperson på arbetsplatsen.
Vi utför badrumsrenoveringen inom en utsatt överenskommen tid enligt avtal. Viktigt att veta är dock att vi inte kommer att vara på arbetsplatsen 07-16 varje dag. Det kan bero på exempelvis torktider, men oftast för att det är många olika hantverkare med olika kompetensområden som är inblandade i en badrumsrenovering. Vi förväntar oss dock full tillgång till arbetsplatsen mellan 07:00-16:00.
Plocka ur badrummet innan renoveringen startar. Plocka även bort saker som hänger i anslutning till badrummet. Vi täcker golv med skyddspapp, plastar in väggar och dörröppningar i anslutning till badrummet för att förhindra att damm sprids. Du måste förse oss med extra nycklar och eventuella larmkoder för att vi skall kunna utföra vårt arbete. Om badrumsrenoveringen innebär att vi måste stänga av vatten i delar eller i hela delen av en större fastighet åligger det Dig som kund att förse oss med information om vem som skall kontaktas angående detta. Det kan vara styrelsen i en bostadsrättsförening som skall informeras innan vattnet i fastigheten får stängas av.
Vi behöver också ha exakta ritningar på hur badrummet skall se ut. Det är viktigt för oss att veta exakt var tvättställ och wc skall monteras eftersom t.ex förstärkningar av väggar där inventarier skall hänga, dragning av el och rör måste göras innan plattsättningen kan påbörjas. Att ändra en detalj när arbetet är långt framskridet kan kosta väldigt mycket för dig som kund.
Det är Ditt ansvar att tänka efter före renoveringen påbörjas. Du måste veta exakt hur du vill ha det. Att då ha en exakt ritning som lämnas till byggledaren eliminerar missförstånd och onödiga kostnader.
Arbeten som ligger utöver kontraktet skall beställas skriftligen och måste signeras av Dig på en speciell blankett – ÄTA-blankett. (Ändringar och tillägg). Alla extra jobb debiteras på ett fast pris. Muntliga överenskommelser gäller ej och ändringarna utförs inte om inte ÄTA:n är signerad.
Du gör ingen förskottsinbetalning när Du anlitar oss på Badrumsrenoverarna. Istället delas fakturan upp enligt en betalningsplan som är relaterat till delmoment i utförda arbeten. Du betalar första fakturan när tätskiktet är monterat. Faktura 2 när kontraktsarbetet när plattsättningen är färdigställd. Faktura 3 10% av kontraktssumman kan hållas inne tills eventuella besiktningsanmärkningar är åtgärdade. Vi söker givetvis ROT-avdrag.
ROT-avdrag är ett avdrag som ges till privatpersoner för vissa typer av arbeten som utförs i hemmet. ROT är en förkortning av Renovering, Ombyggnad och Tillbyggnad.
Skattereduktion ges bara för arbetskostnad. Material- och resekostnader i samband med husarbetet ger inte rätt till skattereduktion. Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.
För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs.
Skattereduktion för husarbeten medges med 30% av arbetskostnaden för husarbete men högst 50 000 kr per person och år.
Skattereduktion för husarbeten medges med halva arbetskostnaden för husarbete men högst 50 000 kr per person och år
Då är vi skyldiga att betala vite.
Det är första dagen som det låter kraftigt under själva rivningen. Du kan visst bo i Din bostad under renoveringen under förutsättning att Du har ytterligare en toalett/badrum att använda.
Vi utför badrumsrenovering i Stockholm och Södermanland. Se under fliken kontakt där vi har ett flertal kommuner som vi utgår ifrån. Vi finns och jobbar nära er.
Vi rekommenderar starkt att ni tar in en besiktningsman som är specialist på badrum. Det finns många att tillgå på www.bkr.se/hitta-foretag de har samsyn med branschens regelverk.
Badrumsrenoverarna besiktar alltid badrummen i två steg. Genom åren (30 år) har vi sett hur det blivit fel vid enstaka tillfällen, det är mänskligt att göra ett fel. Tyvärr resonerar inte försäkringsbolagen så om det blir en skada. De kan neka till ersättning för skadan och då får ni betala en ny renovering själva.
LIP Foliesystem 27 är tätskiktet vi jobbar med och har gjort det sedan duken kom på marknaden.
Vi har aldrig haft någon reklamation på produkten.
Grodan är en benämning på de horisontella rören i golvet för avloppet som går till golvbrunnen, handfatet och toaletten från den lodräta stammen. Det är ett fackligt ord med en annan innebörd en Svenska ordlistans svar.
Om ni ska göra en totalrenovering är det fyra branschregler som ska följas.
Byggkeramikrådet (BKR), Säker vatten, Elsäkerhetsverket och MVK Måleribranschens Våtrumskontroll.
GVK är för den som lägger matta i badrummet. Något som vi inte gör.
Det går bra att spola väggar och golv med vattenslangen om tätskiktet är rätt. Man behöver vara försiktig vid möblerna och dörröppningen. Taket går att tvätta med vatten, men inte att spola av.
Golvbrunnen finns i två varianter att välja emellan. Väggnära eller traditionell som Purus och Jafo, deras plastbrunnar monteras minst 20 cm från väggen. Sedan finns väggnära golvbrunnar som monteras mot väggen. Väggnära brunnar kan monteras mitt på eller i hörnet som en trekant. Det går också att starta från hörnet och beställa dem i rätt längd.
Om golvet ska läggas med stora plattor kan det vara en fördel att montera två väggnära efter varandra, då blir fallet i badrummet från ett håll.
Bilden visar hur en montering kan utföras för att slippa kuvert skärning.
Alla genomföringar ska tätas i våtzon 1. Hos BKR finns teknisk information "Elgenomföringar i våtrum" att läsa. Informationen är bra för dig som kund att veta. Besiktningsmännen godkänner inget annat.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Det går att foga om kaklet om man är försiktig. Det svåra är att få bort gammal fog och det blir lätt skador i glasyren på kaklet.
Färgpennor är ett bättre alternativ. Först tvättas fogen grundligt, låt den torka ordentligt innan färgen appliceras med pennan, torkar rent från överskott. Instruktioner finns i förpackningen.
Det är tidskrävande men man riskerar inte att skada befintliga plattor.
Mapei ultracare fuga fresca är ett fabrikat på färg som förbättrar slitna fogar. Det finns andra fabrikat om man önskar.
Tyvärr inte. Vi har inte kommit dit ännu. Vårt mål är att det ska finnas en badrumsrenoverare på de flesta orter i Sverige och jobbar med ett etablerings projekt internt för att uppnå det.
Det går bra för oss. Vi har modellen i våra "Tjänster" klicka på Gör-det-själv badrum och läs vilka kriterier som gäller. Man bör tänka på entreprenad gränserna som är viktiga för garantier och ansvars tiden.
Kostnaden varierar beroende på storlek, material och arbetsinsats. Vi erbjuder kostnadsfria offerter för att ge en exakt prisuppgift.
Normalt behövs inget bygglov för inomhusrenoveringar, men om det involverar stora förändringar kan det vara nödvändigt. Vi hjälper till att reda ut detta.
Under större delen av renoveringen kommer badrummet att vara obrukbart. Vi rekommenderar att ha alternativa lösningar under denna tid.
Vi rekommenderar hållbara och vattentåliga material som kakel och klinker. Vi kan även diskutera andra materialalternativ utifrån dina preferenser.
Vi inspekterar och åtgärdar alla fukt- och vattenskador innan renoveringen påbörjas för att säkerställa ett hållbart resultat.
Ja, alla våra hantverkare är certifierade och vi följer branschens standarder för att garantera hög kvalitet och säkerhet.
Absolut! Vi erbjuder design- och planeringstjänster för att skapa ett badrum som matchar dina behov och estetiska önskemål.
Ja, vi erbjuder garanti på alla våra arbeten. Garantiperioden varierar beroende på tjänst och material.
Betalning sker i etapper; en del betalas vid projektstart, en del vid specifika milstolpar, och slutbetalning sker när arbetet är klart och godkänt.
Innan renoveringen börjar, ta bort alla personliga föremål och töm skåp och hyllor. Se till att området runt badrummet är tillgängligt för hantverkare.
Nej, vi samarbetar inte med finansieringsbolag och kan inte erbjuda olika betalningslösningar.
Man får vända sig till sin bank.
De flesta hemförsäkringar täcker skador under renovering, men det är viktigt att kontrollera med ditt försäkringsbolag. Vi har även ansvarsförsäkring för vårt arbete.
Absolut, våra designers kan ge råd och rekommendationer baserat på din stil och dina behov.
Vi tar hand om allt byggavfall och ser till att det sorteras och återvinns på rätt sätt.
Om vi stöter på oväntade problem, kommer vi att informera dig omedelbart och diskutera de bästa lösningarna för att hantera situationen.
Små ändringar kan oftast hanteras utan problem, men större ändringar kan påverka tidsplanen och kostnaden. Vi diskuterar alla ändringar noggrant med dig innan vi går vidare.
Våra hantverkare är certifierade enligt branschens standarder och vi följer alla regler och föreskrifter för att säkerställa ett säkert och hållbart våtrumsarbete.
Ja, vi erbjuder underhåll och service för att säkerställa att ditt badrum förblir i toppskick efter renoveringen.
Du kan få en offert genom att fylla i vårt offertformulär på hemsidan eller genom att kontakta oss för ett kostnadsfritt hembesök.
Ja, vi erbjuder skräddarsydda designlösningar som passar dina unika behov och preferenser.
Se sidan för designbadrum.
Våra tjänster inkluderar allt från initial design och planering till rivning, installation av VVS och el, samt slutlig finish och städning.
Ja, vi har en portfolio på vår hemsida med exempel på tidigare renoveringsprojekt som du kan titta på för inspiration.
Absolut, vi tillhandahåller en detaljerad plan och tidslinje så att du vet exakt vad som kommer att hända och när.
Vi följer strikta hygien- och säkerhetsprotokoll för att säkerställa att arbetet utförs på ett säkert och rent sätt.
Ja, vi kan installera specialbeställda produkter och arbeta med leverantörer för att säkerställa att dina specifika önskemål uppfylls.
Vi strävar efter att överträffa dina förväntningar och kommer att arbeta med dig tills du är helt nöjd med resultatet.
Ja, vi kan tillhandahålla referenser från tidigare kunder som har varit nöjda med våra tjänster.
Ja, vi prioriterar hållbara och miljövänliga material i våra projekt för att minska vår miljöpåverkan.
Ja, vi håller dig uppdaterad genom hela processen med regelbundna rapporter och kommunikation.
Ja, vi har erfarenhet av att arbeta med bostadsrättsföreningar och kan hantera nödvändig kommunikation och godkännanden från styrelsen. Det skiljer sig mellan föreningar i hur renoveringen får gå till. Det är extra viktigt att fråga dem innan renoveringen startar.
Vi har en trygghetsgaranti som gäller för alla badrum som vi renoverar. När allt är klart kommer en besiktningsman som gör slutbesiktningen. Han tar upp det som är fel. När protokollet är oss till handa, åtgärdar vi det som står med.
Absolut, vi kan tillhandahålla referenser och du kan även läsa recensioner på vår hemsida och andra plattformar som Reco.se.
Vi informerar dig omedelbart om eventuella förseningar och arbetar för att minimera dessa genom effektiv planering och kommunikation.
Ja, vi kan assistera med hela bygglovsprocessen om renoveringen kräver det, inklusive nödvändiga ritningar och dokumentation. Badrumsrenoveringar klarar sig från bygglov om man håller sig till renoveringen. Däremot om man ska börja riva bärande väggar kan det var nödvändig. Kolla med er kommun.
Ja, vi erbjuder ett urval av miljövänliga material och produkter och kan ge råd om hållbara alternativ för din renovering. Om ni ställer extra krav på miljövänligt material får vi diskutera alternativet.
Ja, vi har kompetens att utföra stambyten och kan samordna detta med din badrumsrenovering för att effektivisera processen. Det är ett vanligt förekommande.
Förbered dig genom att fundera på dina behov och önskemål, samt samla inspiration och eventuella ritningar eller skisser. Vi hjälper dig sedan att konkretisera dessa under vårt första möte. Vi har 30 år i branschen som ger er en stor kunskapsbank.
Ja, vi hjälper gärna till med ansökan om ROT-avdrag. Vi ser till att alla nödvändiga dokument fylls i korrekt och skickas in till Skatteverket.
Vi följer alla branschstandarder för säkerhet och arbetsmiljö. Detta inkluderar användning av skyddsutrustning, korrekt avfallshantering och regelbunden kontroll av arbetsplatsen för att säkerställa en säker arbetsmiljö.
Absolut, vi arbetar med ett brett urval av leverantörer och du kan välja de produkter och material som bäst passar din stil och dina behov. Vi erbjuder också rådgivning för att hjälpa dig göra de bästa valen.
Om du upptäcker ett problem efter att renoveringen är slutförd, kontakta oss omedelbart. Vi kommer att schemalägga en tid för att inspektera och åtgärda problemet så snabbt som möjligt.
Under renoveringen kommer badrummet att vara obrukbart. Vi arbetar effektivt för att minimera störningarna och håller dig uppdaterad om framstegen. Om du har speciella behov eller önskemål, låt oss veta så försöker vi anpassa arbetet därefter.
Ja, vi erbjuder kompletta renoveringstjänster som inkluderar VVS, elinstallationer, kakling och all annan nödvändig arbete. Våra team består av certifierade yrkespersoner inom varje område.
Ja, vi erbjuder designhjälp för att skapa ett funktionellt och estetiskt tilltalande badrum som uppfyller dina behov. Våra designexperter arbetar nära dig för att förstå dina preferenser och skapa den perfekta lösningen.
Det finns olika typer av tätskikt, inklusive flytande membran och folietätskikt. Valet beror på badrummets specifika förhållanden och dina preferenser. Våra experter kan hjälpa dig att välja det bästa alternativet för ditt badrum.
Ett tätskikt är en vattentät barriär som installeras under kakel och klinker i badrummet för att förhindra vatten och fukt från att tränga igenom och skada byggnadens konstruktion. Läs mer om vikten av tätskikt här.
Valet av tätskiktssystem beror på badrummets specifika behov och byggstandarder. Vi rekommenderar att använda godkända system som LIP Foliesystem 27 för deras hållbarhet och enkelhet vid installation. För mer information, se denna sida.
VVS står för Värme, Ventilation och Sanitet. Det inkluderar rörläggning, avloppssystem och vattenförsörjning. Korrekt VVS-installation är avgörande för att säkerställa säkerhet, hygien och funktionalitet i badrummet.
Vi rekommenderar starkt att anlita en certifierad VVS-installatör för att säkerställa att installationen följer alla byggnormer och säkerhetsföreskrifter. Felaktig installation kan leda till vattenskador och andra problem.
Våra certifierade VVS-installatörer utför alla nödvändiga installationer och kontroller för att säkerställa att ditt badrum är säkert och fungerar korrekt. Vi följer alla branschstandarder och använder endast högkvalitativa material.
Utanpåliggande VVS-installationer innebär att rören är synliga och monterade på väggarna, medan inbyggda installationer innebär att rören är dolda bakom väggar eller golv. Inbyggda installationer ger ett mer estetiskt tilltalande utseende men kan vara mer komplicerade och kostsamma att installera.
Vanliga typer av rör som används i badrum inkluderar kopparrör (kromrör), PEX-rör (polyeten) och PVC-rör (polyvinylklorid). Valet av rör beror på specifika behov och förutsättningar i badrummet.
För att förhindra vattenskador, se till att alla VVS-installationer utförs korrekt och att tätskiktet är ordentligt installerat. Regelbundna inspektioner och underhåll av rör och anslutningar är också viktiga för att upptäcka och åtgärda eventuella läckor i tid.
Ballofix är en typ av avstängningsventil som används för att stänga av vattnet till specifika delar av VVS-systemet. Det är viktigt för att snabbt kunna stänga av vattnet vid läckor eller reparationer.
Vattenhårdhet kan påverka livslängden och effektiviteten på VVS-installationer. Hårt vatten kan orsaka avlagringar i rör och armaturer, vilket kan leda till blockeringar och skador. Vattenavhärdare kan installeras för att minska dessa problem.
Säker Vatteninstallation är ett regelverk som säkerställer att VVS-installationer utförs på ett sätt som minimerar risken för vattenskador och legionellautbrott. Installatörer som är certifierade enligt Säker Vatteninstallation följer dessa riktlinjer för att garantera säkerheten och kvaliteten på arbetet. Läs mer om Säker vatten HÄR.
Under VVS-renoveringen kommer badrummet att vara obrukbart. Vi arbetar effektivt för att minimera störningarna och håller dig uppdaterad om framstegen. Om du har speciella behov eller önskemål, låt oss veta så försöker vi anpassa arbetet därefter.
Ja, enligt svensk lag måste alla elinstallationer i våtrum utföras av en behörig elektriker. Detta säkerställer att installationerna följer säkerhetsföreskrifter och minimerar risken för elolyckor och vattenskador.
Nej, eluttag får inte placeras inom duschområdet. Det finns specifika zoner och regler för var eluttag får placeras i badrum för att säkerställa säkerheten.
En jordfelsbrytare är en säkerhetsanordning som bryter strömmen om det uppstår en jordfelsström. Detta är särskilt viktigt i badrum där risken för elolyckor är högre på grund av fukt och vatten.
Ja, du kan installera spotlights i badrummet, men de måste vara godkända för användning i våtrum och installerade enligt specifika säkerhetsföreskrifter. Anlita alltid en behörig elektriker för dessa installationer.
Golvvärme kan installeras i badrum för att ge extra komfort. Det finns både elektrisk och vattenburen golvvärme. Installation av elektrisk golvvärme kräver en certifierad elektriker för att säkerställa säkerhet och effektivitet.
Vanliga elinstallationer i badrum inkluderar belysning, eluttag, golvvärme, handdukstorkar och spegelbelysning. Alla dessa måste installeras enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
IP-klassning anger hur skyddad en elprodukt är mot inträngning av fasta föremål och vätskor. För badrumsbelysning är det viktigt att välja armaturer med rätt IP-klassning för att säkerställa säkerhet i våta och fuktiga miljöer.
Ja, elradiatorer kan installeras i badrum, men de måste vara särskilt konstruerade för våtrum och installerade enligt säkerhetsföreskrifter. Anlita en behörig elektriker för installationen.
För att förhindra fuktproblem bör alla elinstallationer vara korrekt IP-klassade och tätade. Regelbunden kontroll och underhåll av elinstallationerna hjälper också till att upptäcka och åtgärda eventuella problem i tid.
Belysning ovanför spegeln bör vara IP-klassad för att klara fukt och vattenstänk. Det är också viktigt att placera belysningen så att den inte orsakar bländning och ger bra ljus för spegelanvändning. Anlita alltid en behörig elektriker för installationen.
Ett tätskikt är en vattentät barriär som appliceras under kakel och klinker på väggar och golv i badrummet för att förhindra vatten och fukt från att tränga igenom och orsaka skador på byggnadens konstruktion. Det skyddar mot mögel, röta och andra fuktskador.
Det finns två huvudsakliga typer av tätskikt: flytande membran och folietätskikt. Valet av tätskikt beror på badrummets specifika behov och de material som används.
ÄTA-arbeten står för Ändrings- och Tilläggsarbeten. Det innebär arbeten som inte var inkluderade i det ursprungliga kontraktet och som uppstår under renoveringsprocessen. Det kan vara ändringar i design, materialval eller oförutsedda arbeten som behöver utföras.
För att beställa ÄTA-arbeten måste du fylla i en specifik blankett kallad ÄTA-blankett. Denna blankett måste signeras av både dig och entreprenören innan arbetet påbörjas. Detta säkerställer att alla parter är överens om de nya arbetena och kostnaderna.
ÄTA-arbeten medför ofta extra kostnader eftersom de inte var inkluderade i den ursprungliga offerten. Det är viktigt att få en skriftlig överenskommelse om kostnaderna för ÄTA-arbeten innan de påbörjas för att undvika missförstånd och extra kostnader.
Om du inte godkänner föreslagna ÄTA-arbeten kommer de inte att utföras. Detta kan dock påverka det övergripande resultatet och funktionaliteten av renoveringen, speciellt om det handlar om nödvändiga ändringar för att uppfylla byggstandarder eller säkerhetskrav.
ÄTA-arbeten dokumenteras genom en skriftlig överenskommelse mellan dig och entreprenören. ÄTA-blanketten ska innehålla detaljer om de specifika arbetena, kostnader och tidsramar. Det är viktigt att alla förändringar dokumenteras noggrant för framtida referens och för att säkerställa att alla parter är överens.
Entreprenören är skyldig att informera om behovet av ÄTA-arbeten när det uppkommer förändringar i det ursprungliga byggkontraktet som påverkar arbetsutförandet, kvaliteten eller genomförbarheten av projektet. Detta kan inkludera upptäckta fel eller brister, samt ändringar som krävs för att följa lagar och regler.
Entreprenören kan utföra mindre justeringar och nödvändiga ändringar utan beställarens godkännande, förutsatt att de inte påverkar funktion eller utseende av det färdiga arbetet. Dessa arbeten måste vara nödvändiga för att undvika ovanliga svårigheter vid genomförandet eller för att uppfylla branschens säkerhetskrav.
Vid en tvist om ÄTA-arbeten är det den part som hävdar något som också har bevisbördan. Om entreprenören hävdar att ett arbete är nödvändigt som ÄTA-arbete, måste de kunna visa detta. Om beställaren anser att en viss åtgärd inte var nödvändig, ligger bevisbördan på beställaren.
ÄTA-arbeten kan påverka tidsplanen för en renovering eftersom de innebär extra arbeten som inte var planerade från början. Det är viktigt att ha en tydlig kommunikation och dokumentation av alla ÄTA-arbeten för att justera tidsplanen och undvika förseningar.
Kakelsättning innebär att installera kakelplattor på väggar och golv för att skapa en estetiskt tilltalande yta. Det är en vanlig metod för att skydda badrummets ytor från fukt och slitage.
Det finns flera typer av kakel som är lämpliga för badrum, inklusive keramiskt kakel, porslinskakel, glasmosaik och natursten. Valet beror på ditt estetiska preferenser och funktionella behov.
Du behöver kakellim, fogmassa, kakelskärare, tandspackel, vattenpass, distanser, gummiklubba och fogbräda. Det är viktigt att använda kvalitetsverktyg för ett professionellt resultat.
Tiden varierar beroende på badrummets storlek och komplexitet. Generellt tar det 2-5 dagar att sätta kakel i ett medelstort badrum, inklusive torktid för lim och fogmassa.
Ja, det är möjligt att sätta nytt kakel över gammalt kakel, förutsatt att det befintliga kaklet är i gott skick och ordentligt fastsatt. Ytan bör rengöras och eventuellt slipas för bättre vidhäftning.
Fogmassa används för att fylla utrymmet mellan kakelplattorna, vilket hjälper till att förhindra vatteninträngning och ger en jämn, estetiskt tilltalande yta. Den bidrar också till att stärka kakelinstallationen.
Regelbunden rengöring med milda rengöringsmedel håller kaklet och fogmassan i gott skick. Kontrollera fogmassan för sprickor eller skador och reparera vid behov för att förhindra vattenskador.
Det finns många mönster och stilar att välja mellan, inklusive diagonala mönster, mosaik, och hexagonala plattor. Kombinera olika färger och storlekar för att skapa unika designlösningar.
Tänk på hållbarhet, halkmotstånd, och estetiska preferenser. Välj kakel som är lätt att rengöra och som kompletterar badrummets övergripande design.
Branschregler för badrum är riktlinjer och standarder som ska följas vid byggnation och renovering av badrum för att säkerställa säkerhet, hållbarhet och kvalitet. Dessa regler omfattar installation av tätskikt, VVS, el, ventilation och andra kritiska delar av badrumsrenovering.
Att följa branschregler är viktigt för att förhindra vattenskador, mögel och andra problem som kan uppstå vid felaktig installation. Det säkerställer också att arbetet uppfyller lagstadgade krav och branschstandarder, vilket är viktigt för både säkerhet och försäkringsskydd.
De viktigaste organisationerna inkluderar Boverket, Säker Vatten och Byggkeramikrådet (BKR). Dessa organisationer utfärdar regler och riktlinjer för olika aspekter av badrumsrenovering.
Säker Vatteninstallation är ett regelverk som syftar till att förhindra vattenskador och legionellautbrott genom att säkerställa att VVS-installationer utförs korrekt och säkert. Certifierade VVS-installatörer måste följa dessa regler.
Byggkeramikrådets branschregler (BBV) omfattar riktlinjer för installation av keramiska plattor i våtutrymmen. De säkerställer att arbetet utförs på ett sätt som förhindrar fuktskador och säkerställer långvarig hållbarhet.
Medan det inte alltid är lagstadgat att följa alla branschregler, rekommenderas det starkt eftersom det säkerställer att arbetet uppfyller högsta möjliga standard. Det är också ofta ett krav för att försäkringar ska gälla vid eventuella skador.
Boverkets byggregler (BBR) inkluderar krav på byggnaders utformning och utförande, inklusive badrum. De omfattar bland annat krav på ventilation, tätskikt och tillgänglighet.
Branschreglerna ställer krav på att material och produkter som används i badrummet är godkända och uppfyller specifika standarder för att säkerställa hållbarhet och säkerhet. Det kan inkludera krav på tätskikt, rörsystem och elektriska komponenter.
Det är möjligt att utföra delar av en badrumsrenovering själv, men kritiska installationer som VVS och el bör utföras av certifierade fackmän för att säkerställa att de uppfyller branschreglerna och säkerhetskraven.
Om branschreglerna inte följs kan det leda till vattenskador, säkerhetsrisker och problem med försäkringsskyddet. Vid en skada kan försäkringsbolaget neka ersättning om det visar sig att arbetet inte har utförts enligt gällande regler och standarder.
För att underhålla ditt nyrenoverade badrum, rengör regelbundet ytorna med milda rengöringsmedel som är skonsamma mot kakel och fogar. Undvik starka kemikalier som kan skada ytorna. Kontrollera tätskikt, fogar och VVS-installationer regelbundet för att upptäcka och åtgärda eventuella problem tidigt.
Vi rekommenderar att du inspekterar ditt badrum minst en gång om året. Var uppmärksam på tecken som missfärgningar, mögel, lukt av fukt, eller mjuka fläckar på golv och väggar. Tidig upptäckt av fuktskador kan förhindra allvarliga problem och dyra reparationer.
Om du upptäcker en skada på tätskiktet, kontakta omedelbart en certifierad fackman för att bedöma skadan och utföra nödvändiga reparationer. Försök inte att åtgärda skadan själv eftersom en felaktig reparation kan förvärra problemet och leda till allvarliga vattenskador.
Mindre skador som spruckna kakel eller lösa fogar kan oftast repareras själv med rätt verktyg och material. Använd ett kakelreparationskit för att byta ut skadade kakel och applicera ny fogmassa. Om skadorna är omfattande eller om du är osäker på hur du ska gå tillväga, är det bäst att anlita en professionell hantverkare.
För att underhålla VVS-systemet, kontrollera regelbundet att alla rör och anslutningar är täta och fria från läckor. Rensa avlopp och vattenlås från hår och smuts för att förhindra stopp. Det är också en bra idé att ha regelbundna kontroller av en certifierad VVS-installatör för att säkerställa att systemet fungerar korrekt och effektivt.
En besiktning av ett nyrenoverat badrum innebär att en oberoende besiktningsman granskar arbetet för att säkerställa att det uppfyller branschstandarder och avtalade specifikationer. Detta inkluderar att kontrollera tätskikt, VVS-installationer, elarbeten och ytskikt för att identifiera eventuella brister eller fel som behöver åtgärdas.
En besiktning bör utföras när renoveringsarbetet är slutfört men innan badrummet tas i bruk. Detta säkerställer att eventuella problem upptäcks och åtgärdas innan de kan orsaka skador eller problem för användarna. I vissa fall kan även en delbesiktning utföras under pågående arbete.
Besiktningen utförs av en oberoende och certifierad besiktningsman med expertis inom bygg- och våtrumsteknik. Det är viktigt att besiktningsmannen inte har någon koppling till entreprenören för att säkerställa en objektiv bedömning.
Om besiktningen upptäcker fel eller brister, dokumenteras dessa i ett besiktningsprotokoll. Entreprenören är då ansvarig för att åtgärda de påtalade felen inom en överenskommen tidsram. En uppföljande besiktning kan utföras för att säkerställa att alla brister har åtgärdats korrekt.
Besiktningen är inte obligatorisk, men det rekommenderas starkt att utföra en besiktning för att säkerställa att arbetet uppfyller alla krav och standarder. För vissa försäkringar och garantier kan en besiktning vara ett krav för att dessa ska gälla fullt ut.
Kvalitetskontroll vid badrumsrenovering innebär att säkerställa att alla arbeten och installationer uppfyller de högsta standarderna för säkerhet, hållbarhet och estetik. Detta inkluderar att inspektera och verifiera att allt arbete utförs enligt branschregler, byggnormer och avtalade specifikationer.
Kvalitetskontrollen omfattar flera steg, inklusive:
Både entreprenören och beställaren har ansvar för kvalitetskontrollen. Entreprenören är ansvarig för att arbetet utförs korrekt och enligt överenskomna specifikationer, medan beställaren bör vara engagerad i att granska arbetet och rapportera eventuella problem. Ibland kan en oberoende besiktningsman anlitas för att utföra en objektiv kvalitetskontroll.
Kvalitetskontrollen dokumenteras genom inspektionsprotokoll, fotografier, och eventuella certifikat eller garantier som intygar att arbetet har utförts enligt gällande standarder. Dessa dokument är viktiga för framtida referens och vid eventuella försäkringsärenden.
Om det upptäcks brister under kvalitetskontrollen, dokumenteras dessa och entreprenören är skyldig att åtgärda dem inom en överenskommen tidsram. En uppföljande inspektion kan utföras för att säkerställa att alla brister har åtgärdats korrekt och att arbetet nu uppfyller de nödvändiga standarderna.
Fyll i vårt formulär för offertförfrågan. Vi kommer till Dig, givetvis är det ett kostnadsfritt besök.
Kontakta oss för Ditt badrum på telefon 08-551 545 85
Vi är övertygade om att våra kunder uppskattar en seriös och pålitlig hantverkare som håller tiden.